Σημείωμα πρόεδρου 2018
Το Φεστιβάλ Δελφών ξεκίνησε την πορεία του επιτέλους εν έτει 2018. Η ιδέα, ο σπόρος, έπεσε ήδη από το καλοκαίρι του 2014.
Χρειάστηκε να εµβαθύνουµε τη συνεργασία µας µε τους εταίρους µας στην Αυτοδιοίκηση και στο χώρο του Πολιτισµού.
Απαιτήθηκε να φτιάξουµε, οι τρεις βασικοί εταίροι (Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Δήµος Δελφών και Δήµος Δωρίδας) το «Δίκτυο Δελφών», το θεσµικό µας εργαλείο για τον Πολιτισµό και τον Τουρισµό στη Φωκίδα.
Υπήρξε απαραίτητο πρώτα να καλλιεργήσουµε το έδαφος και να φτιάξουµε τις κατάλληλες συµµαχίες, να «επιστρατεύσουµε» στο κοινό µας όραµα όλες τις δυνάµεις της περιοχής µας, αλλά και δυνάµεις εκτός αυτής.
Πρόταση που έγινε µε καθολικό ενθουσιασµό δεκτή ήταν η ανάθεση της καλλιτεχνικής διεύθυνσης στον Δηµήτρη Μαραµή.
Το Φεστιβάλ Δελφών αποτελεί µια πρόκληση για την περιοχή µας, για την Περιφέρειά µας και για τη χώρα.
Η µοναδικότητα του ιερού χώρου των Δελφών και η αυθεντικότητα όλης της ενδοχώρας της Φωκίδας µε τα µοναδικά παγκοσµίως αισθητικά τοπία και τον αξεπέραστο µνηµειακό πλούτο.
Η βίωση από γενιά σε γενιά και η κληρονοµιά του πραγµατικού πολιτιστικού αποθέµατος ενός τόπου, που σε µικροκλίµακα εκφράζει και αντιπροσωπεύει µε πληρότητα την Ελλάδα, από τη βαθιά αρχαιότητα µέχρι τη σύγχρονη ιστορία µας.
Αυτά είναι τα βασικά µας εφόδια, µαζί µε το καλλιτεχνικό όραµα του διευθυντή µας, ο οποίος σε απόλυτη αρµονία µε τον τόπο και το συµβολισµό του, επέλεξε να δώσει το βήµα στη σύγχρονη ελληνική δηµιουργία και στους εκφραστές της, µε την πίστη, που όλοι µοιραζόµαστε, ότι µε σεβασµό ασφαλώς στο παρελθόν µας, πρέπει πάντα να εµπιστευόµαστε και να δίνουµε τη σκυτάλη στους νέους.
Οφείλουµε πολλές ευχαριστίες στους άµεσους και έµµεσους εταίρους και συνεργάτες µας στο µεγάλο αυτό εγχείρηµα, δηλαδή στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (και ιδίως στην Περιφερειακή Ενότητα Φωκίδας), στο Δήµο Δωρίδας, στο Υπουργείο Πολιτισµού (και ιδίως στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδας), στα διακεκριµένα µέλη της Τιµητικής Οργανωτικής Επιτροπής, στα µέλη του Διοικητικού Συµβουλίου και της Γενικής Συνέλευσης του «Δικτύου Δελφών», στους πολλούς εθελοντές που στηρίζουν το Φεστιβάλ και φυσικά στους χορηγούς µας.
Θανάσης Παναγιωτόπουλος
Πρώην Πρόεδρος Δ.Σ. «Δικτύου Δελφών» | Πρώην Δήµαρχος Δελφών
Σημείωμα Περιφερειάρχη 2018
Οι Δελφοί, ο τόπος που λάτρεψε τον θεό Απόλλωνα, αποτελούν μέχρι σήμερα μια απέραντη εστία πολιτισμού. Αυτή η γη, η ποτισμένη με μουσική από την αρχαιότητα, υπάρχει νομοτελειακά για να φιλοξενεί κάθε μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.
Έτσι, όλοι εμείς πήραμε τη μεγάλη απόφαση να στήσουμε από το μηδέν το Φεστιβάλ Δελφών. Έναν καλλιτεχνικό θεσμό που, με σεβασμό στην απέραντη πολιτιστική κληρονομιά της Φωκίδας, θα φιλοξενήσει αυτό το καλοκαίρι -και είμαστε σίγουροι και τα επόμενα- μια σειρά από σπουδαία μουσικά έργα Ελλήνων καλλιτεχνών.
Δίνοντας έμφαση στους νέους δημιουργούς, αυτός ο τόπος προσφέρει το κατάλληλο έδαφος για να ανθίσει το ταλέντο, το όραμα και η έμπνευσή τους. Στόχος μας είναι το Φεστιβάλ Δελφών να αποτελέσει μια ανοιχτή αγκαλιά για κάθε έναν που παράγει πολιτιστικό έργο ουσίας και ελπίδας. Μα πάνω από όλα, να αποτελέσει μια ανοιχτή αγκαλιά για κάθε θεατή, φέρνοντάς τον ένα βήμα πιο κοντά σε ήχους και εικόνες που θα αγγίξουν την ψυχή του.
Πολλές ευχαριστίες στον Δήμο Δελφών και τον Δήμο Δωρίδας για αυτή τη σύμπραξη, που μόνο αγαθά έργα μπορεί να παράξει, αλλά και στον Δημήτρη Μαραμή, τον καλλιτεχνικό μας διευθυντή, που κατάφερε μέσα σε σύντομο χρόνο να καταρτίσει ένα μεστό, πλούσιο και ενδιαφέρον πρόγραμμα το οποίο είμαι σίγουρος ότι θα σας συγκινήσει και θα σας ενθουσιάσει.
Σας περιμένουμε.
Κώστας Μπακογιάννης
Πρώην Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας
Σημείωμα Δημάρχου Δωρίδος
«Η Δωρίδα αποτελεί μια περιοχή με σημαντική συνεχή ιστορική πορεία από την αρχαιότητα ως τη νεότερη εποχή και πλούσια πολιτισμική κληρονομιά. Είναι πολύ σημαντικό για την περιοχή μας που με «Το Λάλον Ύδωρ», εμπλουτίζεται ο τόπος μας κάθε καλοκαίρι, με καλλιτεχνικά δρώμενα αυτής της μοναδικής, πολιτιστικής δελφικής αμφικτιονίας που ενώνει πολλές διαφορετικές πόλεις και κοινωνίες μαζί, από τα δαντελωτά παράλια του Κορινθιακού κόλπου μέχρι τις αλπικές εικόνες στα Βαρδούσια όρη και τη Γκιώνα, της Δωρίδας.
Θα ήθελα εκ μέρους του Δήμου Δωρίδος να ευχαριστήσω τους εταίρους μας στο Δίκτυο Δελφών (Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, Δήμο Δελφών και Υπουργείο Πολιτισμού) για την εποικοδομητική συνεργασία.»
Δήμαρχος Δήμου Δωρίδος – Δημήτριος Γιαννόπουλος
Σημείωμα Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδος
“Κάνοντας το γύρο της Ελλάδας, όπως ο ιερέας με το σταυρό το γύρο του ναού, σ’ απιθώνω στ’ αφάλι των Δελφών”
Ως απόλυτη έκφραση του πνευματικού και πανανθρώπινου λόγου του Πύθιου Απόλλωνα, του τιμώμενου θεού στο μαντείο των Δελφών, θεωρούνται οι Πυθικοί Αγώνες (Πύθια). Οι αγώνες ήταν πανελλήνιας εμβέλειας και τελούνταν κάθε τρίτο έτος των Ολυμπιακών Αγώνων από τον 582 π.Χ. έως και την ύστερη αρχαιότητα. Η ειδοποιός διαφορά των Πύθιων από τους άλλους πανελλήνιους αγώνες ήταν η συμπερίληψη σε αυτά, πλην των αθλητικών αγωνισμάτων, μουσικών αγώνων στους οποίους δινόταν ιδιαίτερη έμφαση.
Σύμφωνα με το δελφικό ιερατείο ιδρυτής των αγώνων ήταν ο ίδιος ο Απόλλωνας και ο Ορφέας είχε λάβει μέρος σε αυτούς. Στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή τα Πύθια αναφέρονται ως “το λαμπρό στολίδι στους αγώνες της Ελλάδας”, ενώ η διάκριση ενός μουσικού της αρχαιότητας στα Πύθια του παρείχε “το εγκυρότερο πιστοποιητικό μουσικής αριστείας”, όπως έχει διατυπωθεί. Παρά το γεγονός ότι οι αναφορές για τις προσθήκες απαγγελίας δραματικής ποίησης στα Πύθια είναι όλες ύστερες, θα πρέπει μάλλον να απηχούν την πραγματική σύνθεση των εορτών κατά την κλασική αρχαιότητα, εφόσον είναι γνωστό ότι στο δελφικό μαντείο λατρευόταν με την ανάλογη θρησκευτική ευλάβεια ο Διόνυσος, προστάτης του αρχαίου δράματος.
Αυτός ο σπάνιος αλλά πλήρης σοφίας συγκερασμός δύο αντίθετων και μη συμβατών φαινομενικά θεωρήσεων της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, του απολλώνιου-εξισορροπητικού στοιχείου με το διονυσιακό-ευμετάβλητο προσιδίαζε στη δελφική θεολογία η οποία ήταν προσηλωμένη σε θεμελιώδεις αρχές, όπως η ελευθερία της βούλησης και η ανεκτικότητα που οφείλει να χαρακτηρίζει τον άνθρωπο. Όπως ο Ηράκλειτος επισημαίνει “ο άνακτας του οποίου το ιερό είναι στους Δελφούς δεν φανερώνει αλλά σημαίνει”. Το άτομο δηλαδή καθίσταται υπεύθυνο και αναλαμβάνει το κόστος των πράξεων και των αποφάσεων του απαλλαγμένο από τις εμμονές μίας ανέσπερης θρησκοληψίας.
Για πρώτη φορά στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής θρησκείας εμφανίζεται με τόση ενάργεια o λατρευόμενος θεός ως προστάτης της κοσμικής τάξης και εξηγητής του ηθικού νόμου, χαρακτηριστικά άμεσα συνδεόμενα με την παράλληλη ιδιότητα του Απόλλωνα ως αρχηγέτη, του καθοδηγητή των ελληνίδων πόλεων κατά τον Β’ μεγάλο αποικισμό. Ο καθοριστικός μάλιστα ρόλος των θεωρούμενων ως δελφικών χρησμών στην επιτυχή έκβαση της ίδρυσης των αποικιών και η συμβολή του αποικισμού στην εξασφάλιση των συμφερόντων των ελληνικών πόλεων στη Δύση συνέτειναν στη διαμόρφωση της δοξασίας ότι στους Δελφούς βρισκόταν το «κέντρο του κόσμου».
Το πολιτιστικό καταπίστευμα των Δελφών, πλούσιο σε ευγενείς ιδέες που συνδέονται με την περιφρούρηση της ειρήνης και της ουσιαστικής συναδέλφωσης των λαών, ενέπνευσε τον Άγγελο Σικελιανό, λυρικό ποιητή του 20ού αιώνα και έναν εκ των πρώτων οραματιστών μίας ενωμένης και βαθιά ουμανιστικής Ευρώπης, στη σύλληψη της Δελφικής Ιδέας, της δημιουργίας δηλαδή ενός θεσμού παναθρώπινης αλληλεγγύης ο οποίος θα ήταν δυνατό να εγγυηθεί τη διεθνή εκεχειρία.
Παρά το γεγονός ότι το όραμα του ζεύγους Σικελιανού άρχισε να εγκαταλείπεται αμέσως μετά τη διοργάνωση των δελφικών εορτών κατά τα έτη 1927 και 1930 για λόγους που οφείλονται σε εθνικά και ιδεολογικά στερεότυπα της εποχής, τα σπέρματα της Δελφικής Ιδέας συνέχισαν να εμπνέουν κάθε ελεύθερα σκεπτόμενο πολίτη και να αποτελούν σπουδαία παρακαταθήκη των κοινωνιών που επιδιώκουν την πολιτική και εθνική τους αυθυπαρξία, σέβονται όμως παράλληλα τη μοναδικότητα και τη διαφορετικότητα των άλλων λαών.
Η εκ νέου προσπάθεια επιστροφής των Δελφικών Αγώνων με τη μορφή του Φεστιβάλ Δελφών στον τόπο όπου γεννήθηκαν μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να προσφέρει για την Ελλάδα και την ανθρωπότητα.-